بررسی خط در ترکیب بندی میزانسن
بررسی خط در ترکیب بندی میزانسن

نشست‌‌های تخصصی «ارائه گزارشی از پایان‌نامه‌های سینمایی در دانشگاه‌های کشور»، شنبه‌ها، ساعت 16 تا 18  در «مدرسه ملی سینمای ایران» برگزار شده و بطور همزمان در آکادمی چهل به صورت آنلاین پخش می‌شود:

 

امتیازات شرکت در نشست:

از امتیازات ثبت نام در این نشست‌ها برای علاقمندان به سینما می‌توان اشاره داشت به:

  1. امکان ثبت نام رایگان
  2. امکان حضور از هر مکانی در نشست مورد نظر.
  3. امکان پرسش و پاسخ
  4. امکان دریافت اطلاع رسانی از نشست‌های آتی مدرسه ملی سینما

 

این نشست:

  • پایان‌نامه: کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصويري گرايش گرافيك
  • عنوان: بررسی عنصر بصری خط در ترکیب بندی طراحی میزانسن در سینمای ایران و کره جنوبی (مطالعه موردی آثار اصغر فرهادی، ناصرتقوایی، پارک چان ووک، ایم کونتک)
    پژوهشگر: مريم حدادي
  • اساتید راهنما: دکتر عفت السادات افضل طوسی
  • استاد مشاور: دکتر امیرحسن ندایی
  • دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامي واحد غرب، دانشكده فني و مهندسي
  • تاریخ: شهريور1395

 

چکیده:

دنیای بی‌انتهای هنر پر از نشانه‌ها و رموزی است که کشف آنها می‌تواند از جهات مختلف راهگشای مسیر فرهنگی جوامع در دنیای امروز باشد. به زبان دیگر، کشف و استفاده از این نشانه‌ها در جهت جامعه‌شناسی هنر می‌تواند به شکل دهی فرهنگی جامعه کمک کند و همچنین بازتابی بی‌واسطه از شیوه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه باشد.

این پژوهش تلاش کرده است تا با تلفیق هنرهای تجسمی و سینما و با استفاده از عنصر بصری "خط" به عنوان یکی از عناصر بصری و "میزانسن" به عنوان قابی از چشم سینماگر با شیوه آنالیز تصویر، به بررسی شیوه استفاده سینماگران ایرانی و کره جنوبی به عنوان پنجره‌های فرهنگی کشور‌ها از عنصر بصری خط در طراحی میزانسن فیلم هایشان بپردازد. استفاده از هر کدام از انواع خط، که در هنرهای تجسمی دارای معنا و مفهوم خاص خود می‌باشد میتواند فضای فکری و الگوهای رفتاری یک فرهنگ را بشکافد.

در این تحقیق، پس از تعریف خط و شرح انواع آن و همچنین توضیح میزانسن و اجزاء آن، به بررسی تطبیقی آنالیز پلان هایی از فیلم های اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، پارک چان ووک و ایم کونتک پرداخته شده است.

کلمات کلیدی: آنالیز تصویر، عنصر بصری خط، میزانسن، سینمای ایران، سینمای کره جنوبی، جامعه‌شناسی هنر، ناصر تقوایی، اصغر فرهادی، پارک چان ووک، ایم کونتک

دسته
استاد دوره: ‌ ‌

موسسه همکار: مدرسه ملی سینما

مدرسه ملی سینمای ایران، مرکزی است آموزشی و پژوهشی که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه‌ی نظام‌مند پژوهش‌ها و آموزش‌های سینمایی کشور تأسیس شده است. این مدرسه با تأکید بر کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های سینمایی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان کشور، اقدام به تعریف و اجرای فعالیت‌های خود در دو شاخه اصلی «آموزش» و «پژوهش» و در قالب گروه های آموزشیِ مختلف از جمله «کارگردانی»، «فیلم‌برداری»، «تدوین»، «فیلم‌نامه‌نویسی»، «تهیه و تولید»، «صدا» … کرده است.

آموزش در تمام گروه‌های ذکرشده در اشکال مختلف اعم از کارگاه، سمینار، تک‌درس و غیره، و نیز در زمانبندی‌های متفاوت به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌شود. از سوی دیگر، معاونت پژوهش و پایش مدرسه ملی سینمای ایران، با هدف آسیب‌شناسی و نیازسنجی سینمای کشور، ارتقای پژوهش‌های سینمایی و میان‌رشته‌ای، همکاری مستقیم با بخش آموزش، و نیز بهره‌گیری بیشتر از دستاوردهای نظری جوامع علمی و فکری دیگر در حوزه‌ی سینما تأسیس شده است.

وبگاه:  مدرسه ملی سینمای ایران

این کلاس در حال برگزاری است.
مشخصات
کلاس های تصادفی