تأثیرات متقابل سینما و بازی‌های رایانه‌ای
تأثیرات متقابل سینما و بازی‌های رایانه‌ای

نشست‌‌های تخصصی «ارائه گزارشی از پایان‌نامه‌های سینمایی در دانشگاه‌های کشور»، شنبه‌ها، ساعت 16 تا 18  در «مدرسه ملی سینمای ایران» برگزار شده و بطور همزمان در آکادمی چهل به صورت آنلاین پخش می‌شود:

 

امتیازات شرکت در نشست:

از امتیازات ثبت نام در این نشست‌ها برای علاقمندان به سینما می‌توان اشاره داشت به:

  1. امکان ثبت نام رایگان
  2. امکان حضور از هر مکانی در نشست مورد نظر.
  3. امکان پرسش و پاسخ
  4. امکان دریافت اطلاع رسانی از نشست‌های آتی مدرسه ملی سینما

 

این نشست:

  • پایان‌نامه: کارشناسی ارشد رشته سینما
  • عنوان: مطالعه‌ای بر تأثیرات متقابل سینما و بازی‌های رایانه‌ای (ویدئوگیم) از منظر روایت، فرم بصری و شخصیت پردازی
    پژوهشگر: سید نورالدین رسولی مهارلویی
  • اساتید راهنما: دکتر شهاب اسفندیاری
  • استاد مشاور: شیوا مقانلو
  • دانشگاه: دانشگاه هنر، دانشكده سینما و تئاتر
  • تاریخ: مهر 1396

 

چکیده:

امروزه بازي‌هاي رايانه‌اي (ويدئوگیم)، رابطه‌ي تنگاتنگی با سینما در مسئله تولید سرگرمی پیدا کرده است. بازي‌هاي رايانه‌اي در مسیر رشد خود هم از سینما تاثیر گرفته و هم بر آن تاثیرگذار بوده است. عناصري چون روايت، طراحی کاراکتر، میزانسن و دکوپاژ در ويديوگیم متاثر از همتاهاي خود در سینماست و بالعکس.. نکته مهم در اين رابطه، مسئله‌ي ژانر و فرم بصري است. در تقسیم بندي انواع ويدئوگیم، از لحاظ شکل ساختاري و نه از حیث نظري و محتوايی، به مانند سینما عمل شده است. اين الگو براي بازي‌هايی پیاده شده و به پیدايش گونه‌هاي مختلفی همچون درام تعاملی (Interactive Drama) منجر شده است. هر گاه نقش روايت و فضاي بیانی بازي عمق بیشتري می يابد، عباراتی چون بازي هاي ژانر وحشت، جنگی و ... نیز مطرح می‌شود، که اتفاقاً نام گذاري آنها بیشتر از هر چیز تحت تأثیر سینما است و با معیارهاي گیم، بازخوانی شده است. در زمینه شخصیت پردازي نیز اين دو هنر رسانه متاثر از هم بوده اند شخصیت پردازي و استفاده از بازيگران سینما در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آواتارهاي گیم از رباتی بی روح به شخصیتی داراي احساسات بدل شده‌اند و در سینما هم شخصیت‌هايی متأثر از آواتارهاي گیم می‌بینیم. هدف اين پايان نامه تحلیل اين عناصر مشترک است.


واژه‌های كليدی: سینما، بازي هاي رايانه اي (ويديوگیم)، فرم بصري، شخصیت پردازي ، روايت

دسته
استاد دوره: ‌ ‌

موسسه همکار: مدرسه ملی سینما

مدرسه ملی سینمای ایران، مرکزی است آموزشی و پژوهشی که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه‌ی نظام‌مند پژوهش‌ها و آموزش‌های سینمایی کشور تأسیس شده است. این مدرسه با تأکید بر کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های سینمایی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان کشور، اقدام به تعریف و اجرای فعالیت‌های خود در دو شاخه اصلی «آموزش» و «پژوهش» و در قالب گروه های آموزشیِ مختلف از جمله «کارگردانی»، «فیلم‌برداری»، «تدوین»، «فیلم‌نامه‌نویسی»، «تهیه و تولید»، «صدا» … کرده است.

آموزش در تمام گروه‌های ذکرشده در اشکال مختلف اعم از کارگاه، سمینار، تک‌درس و غیره، و نیز در زمانبندی‌های متفاوت به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌شود. از سوی دیگر، معاونت پژوهش و پایش مدرسه ملی سینمای ایران، با هدف آسیب‌شناسی و نیازسنجی سینمای کشور، ارتقای پژوهش‌های سینمایی و میان‌رشته‌ای، همکاری مستقیم با بخش آموزش، و نیز بهره‌گیری بیشتر از دستاوردهای نظری جوامع علمی و فکری دیگر در حوزه‌ی سینما تأسیس شده است.

وبگاه:  مدرسه ملی سینمای ایران

این کلاس در حال برگزاری است.
مشخصات